Met drie geëngageerde collega’s zijn ze. Laura en Lisa zetten sinds kort hun schouders mee onder de onderwijstrajecten en zijn ook aanspreekpunt voor jongeren en leerkrachten. Samen met Lieselotte vormen zij het onderwijsteam van JES Gent. Maak kennis met Laura en Lisa!

Hoe ben je bij JES terechtgekomen?

Lisa: “Ik kende JES via mijn job bij Jint. Na mijn afstuderen ben ik direct beginnen werken als stafmedewerker zonder eerstelijns ervaring. Ik was altijd onder de indruk van de projecten die ik las en wilde zelf meer in contact staan met de doelgroep. Daarom maakte ik de switch naar vzw Jong. Maar daar miste ik wat meer kader, wat ik hier binnen het onderwijsteam wel heb.”

Laura: “Ik kende JES eigenlijk helemaal niet. Toevallig stuitte ik op de vacature. Ik heb de site bekeken en de mindset en drive van JES sprak me meteen aan. Dus ik ben ervoor gegaan en kijk, nu zit ik hier.”

Wat moet je juist doen als vormingswerker onderwijs?

Lisa: “Ik begeleid jongeren die een NAFT-traject volgen. Dat wil zeggen vormingen ontwikkelen en geven, zowel in groep als individueel. We hebben het over verschillende welzijnsthema’s zoals durven spreken, je zelfvertrouwen boosten … Ik volg ook de transitietrajecten op (POWER) waarbij ik individuele jongeren begeleid in het kader van heroriëntering op school of naar werk. Tot slot verzorg ik af en toe een sollicitatieworkshops om jongeren te ondersteunen en te versterken in het zoeken en vinden van een stageplaats.”

Wat is het meest uitdagende?

Laura: “Ik werk nog maar een maand bij JES. Maar momenteel vind ik het een grote uitdaging om sommige jongeren te bereiken en hen gemotiveerd en enthousiast te krijgen of houden voor een vorming. Het is zoeken naar een evenwicht tussen een veilige haven zijn voor de jongeren en tegelijk verwachtingen vooropstellen.”

Wie is wie?

Laura De Vuyst

  • 29 jaar
  • Werkt een maand bij JES. Focus: OAL, ondersteuning alternerend leren
  • Studeerde logopedie
  • Heeft lang gewerkt in een Gentse BuLO-school (buitengewoon lager onderwijs)

Lisa Vansteenkiste

  • 28 jaar
  • Werkt 6 maanden bij JES. Focus: transitietrajecten en NAFT
  • Studeerde sociaal werk in Gent en internationale samenwerking in Leuven
  • Werkte bij Jint als stafmedewerker en bij vzw Jong als jeugdwelzijnswerker

Lieselotte Mares

  • 28 jaar
  • Werkt 3,5 jaar bij JES. Projectverantwoordelijke onderwijs algemeen, begeleiding stageondersteuning en transitietrajecten
  • Studeerde maatschappelijk werk
  • Heeft gewerkt in de bijzondere jeugdzorg
  • Hart voor jongeren. O.a. jaren leiding geweest bij KSA

Wat doe je in jouw vrije tijd?

Laura: “Ik heb geen hobby’s eigenlijk… Het klinkt misschien triestig, maar zo voelt het niet voor mij. Ik moet niet op woensdagavond naar een pottenbakcursus of op dinsdag en donderdag gaan trainen en dat geeft mij wel rust. Alles kan, niets moet. Voor ik naar Gent verhuisde had ik bijna dagelijks een hobby te doen (Chiro, academie, rope skipping,…), ik vond dat op den duur niet meer plezant. Vriendschappen onderhouden vind ik al een hobby op zich! En ik vind het absoluut niet erg om eens een avondje thuis te zijn.”

Lisa: “Ik hou van sporten (lopen, fietsen, zwemmen), fotografie en iets gaan drinken of eten met vrienden of familie.”

Wat is jouw lievelingseten?

Laura: “Da’s een no-brainer: sowieso (vegetarische) moussaka met Griekse pasta.”

Lisa: “Ik hou van de Italiaanse keuken, vooral pizza! Maar ben ook wel zot van een lekker bordje Indisch of Thais.”

Wat is jouw favoriete plekje in Gent?

Laura: “Tijdens het eerste Coronajaar kocht ik een opblaasbaar bootje en het doet nog altijd dienst. Vanuit mijn voordeur direct het water op, geladen met wat pintjes. Wat dobberen in de zon met vrienden en muziek. Da’s het schoonste en plezantste plekje van Gent.”

Waar droom je van?

Lisa: “Ik wil nog veel reizen en wil graag een hondje. Misschien samen? Mijn ultieme droom is een vakantiehuisje in Zweden!”

Laura: “Een vaatwasser! Echt een gemis in mijn appartement. Voor de rest zou ik graag niet de rest van mijn leven moeten huren en nog veel kunnen reizen. Het zou goed zijn mochten mensen elkaar gewoon wat meer respecteren en laten doen; leven en laten leven.”

Wat is jouw favoriete liedje, band, film of quote?

Laura: “Een favoriet lied heb ik niet, dat hangt van het moment af. Ik heb heel uiteenlopende afspeellijsten in mijn Spotify-bibliotheek staan. Voor Foo Fighters heb ik al wat kilometers en euro’s afgelegd. Maar zonder Taylor gaat het niet meer hetzelfde zijn. Vroeger heb ik heel vaak naar Pearl Harbor gekeken, een vrij cheesy film. Noem het een kleine jeugdzonde. Tegenwoordig kijk ik vooral naar series, al probeer ik wel maandelijks eens naar de cinema te gaan. Mijn favoriete quote van het moment is deze: ‘Let go of the illusion that it could have been any different.’

Lisa: “Mijn favoriete film is zonder twijfel Mr. Nobody!”

We wensen Laura en Lisa veel succes! Heb jij nog een vraag voor deze toppers? Laat het ons weten!

Lisa De Pelsmaeker oktober 2022

Wat doet het onderwijsteam van JES Gent?

Stage-uitval
We bieden verschillende trajecten aan voor Gentse voltijdse TSO en BSO scholen om samen stage-uitval te voorkomen. We werken op verschillende niveaus: met individuele jongeren, klasgroepen, de school, … Omdat we vanuit JES Gent willen inspelen op concrete noden, voorzien we vraaggerichte trajecten en een concreet aanbod.

NAFT
NAFT staat voor werken aan jezelf en je plaats vinden in een groep en maatschappij. Alle jongeren uit Gentse scholen kunnen een traject volgen. Het CLB meldt jongeren aan en dan bekijken we wie de beste begeleiding kan bieden. Het gaat zowel om individuele begeleiding als groepsmodules. De groepsmodules richten zich vooral op het uiten van emoties en omgaan met emoties. Denk aan zelfvertrouwen, boosheid, angst …


Transitietrajecten
JES Gent maakt deel uit van het Oost-Vlaamse partnerschap dat transitietrajecten aanbiedt. In deze trajecten werken we met jongeren die mogelijks school vroegtijdig willen verlaten. We gaan met hen op zoek naar hun interesses, hun drijfveren, hun kwaliteiten, … . Om op termijn een plan op te stellen waarbij terug naar een opleiding gewerkt wordt of naar een job. De rode draad in alles is het versterken van de jongeren hun competenties. Sleutelcompetenties zijn essentieel voor het traject van de jongere.

Ondersteuning alternerend leren
Jongeren leren hier vaardigheden die later goed van pas komen: aangepast communiceren, omgaan met feedback, samenwerken …  Doorheen een aantal vormingsweken worden jongeren versterkt. Ze starten in groep met een eigen project waarbij ze hun talenten inzetten en aan hun werkpunten werken. Het is de bedoeling dat de groep functioneert als een team waarbij iedereen vertrekt vanuit hun eigen sterktes en talenten.